Pressemeldinger Arctic Film Festival 2024 (NO)

Arctic Film Festival 2024 er tilbake med det årlige arrangementet 12. – 13. april 2024 i Longyearbyen på Svalbard. For første gang, avholdes festivalen i to forskjellige kinosaler. Festivalen starter på Nordover, og fortsetter dagen etter på det store lerretet i Longyearbyen Kulturhus, med visning av 15 uavhengige filmer.

Med et mangfoldig program som kombinerer spillefilmer og kortfilmer av ulike sjangre og temaer, tar AFF opp lokale og globale miljøspørsmål, bringer ulike realiteter til storskjermen og engasjerer publikum med verdener som virker langt unna, men likevel er svært nære.

Festivalen åpner med temaet «Environmental Focus: The Arctic & Beyond». Denne delen består av syv kortfilmer som fokuserer på faunaen og floraen i Arktis og andre steder, miljøødeleggelsen og innvirkningen det har på planeten. Fra uttalelser fra eksperter om oppvarming av havet og klimaendringer ( Disappearing Jewels, Dir. Will Kim), til brutaliteten og systematisk misbruk av arbeidere i den kinesiske fiskeindustrien (Squid Fleet, Dir. Ed Ou, Will N. Miller) og ekspedisjonen til to kvinnelige oppdagelsesreisende, for å spore progresjonen til en ung isbjørnmor (Violet: A Polar Bear Story, Dir. Raymond Friesen). Den første visningen tar sikte på å åpne dialoger om miljøspørsmål.

I den andre visningen blir vi sendt til steder der mange ikke har vært. «Purga» av Gintarė Valevičiūtė Brazauskienė og Antanas Skučas, skildrer opplevelser basert på de ublekede minnene til de som overlevde på den ubebodde øya Trofimovsk i Laptevhavet, mens Damien Faures post-apokalyptiske sci-fi-film «Pyramiden», tar oss til den forlatte gruvebyen på Svalbard.

Dedikert til mellommenneskelige relasjoner og personlige utfordringer, starter festivalens andre dag med spillefilmen «A Letter from Helga», (dir. Ása Helga Hjörleifsdóttir), et romantisk drama som utspiller seg på en avsidesliggende fjord på 1940-tallets Island. Kortfilmseksjonen «Human Intricacies», består av 5 kortfilmer som utforsker forskjellige følelser, daglige livshendelser og identitetsdilemmaer.

Igjen er vi beæret, og ydmyke over mengden av bidrag vi fikk til festivalen. Vi kunne ikke vært mer takknemlige for de tankevekkende filmene som utgjør årets filmutvalg, og vi gleder oss til å dele dem med det fantastiske publikummet i Longyearbyen.

Kommunikasjons- og pressekontor: Aliki Seferou [email protected]